Het opladen van je elektrische auto bij een openbare laadpaal in Meerssen kost gemiddeld 40,7 cent per kilowattuur, wat gelijk blijft aan de tarieven in september, volgens LaadpasTop10. Dit is opvallend omdat sinds 1 januari energiebelasting wordt gerekend voor het opladen van een stekkerauto.
In heel Nederland is elektrisch laden op straat duurder geworden, met uitzondering van Meerssen waar de tarieven stabiel blijven. Dit jaar zijn er veranderingen zoals een stijging tot 26% in kosten, motorrijtuigenbelasting en het wegvallen van aanschafsubsidies voor elektrische auto's.
ANWB benadrukt dat de kosten voor elektrisch rijden per kilometer hoger zijn geworden dan rijden op benzine. Ondanks deze stijging dalen de tarieven in sommige regio's in het zuiden, zoals in Brabant en Limburg, door lopende aanbestedingen en eigenaren die tijdelijk energiebelasting betalen.
Er zijn nu laadpalen met en zonder belastingkorting in verschillende regio's, wat verwarring kan veroorzaken. In Meerssen variëren de tarieven tussen 27,7 en 53,6 cent per kilowattuur.
De Vereniging Elektrische Rijders benoemt de groeiende kloof tussen mensen die thuis laden en degenen die afhankelijk zijn van openbare laadpunten. Het recente onderzoek toont aan dat een op de vijf stekkerauto-eigenaren vertrouwt op openbare laadpalen, terwijl 12% op het werk laadt.
Meerssen telt nu 79 openbare en semi-openbare laadpunten, met een toename ten opzichte van het vorige jaar. Deze palen zijn verspreid bij sportclubs, bouwmarkten en restaurants, waardoor de laadmogelijkheden groeien.